woensdag 8 februari 2023

5 jaar later... een herstart...

 Zo enthousiast als ik dit blog
5 jaar geleden begon...
... zo snel stopte het ook.

Er zijn in de tussentijd
 nog veel meer opruimpogingen gedaan... 
maar mijn hoofd liep keer op keer vast.

Wanneer je huis vol is
en er komen wel dingen bij
maar er gaan geen dingen weg
dan gaat het niet echt lekker.

De afgelopen jaren vroeg ik mij herhaaldelijk af
hoe wij dat deden toen de meiden
nog thuis woonden?

GEEN IDEE!

Ik heb in de tussen liggende jaren
 verschillende opruimmanieren "bestudeerd".

Het één past beter bij mij dan het ander.

Maar deze winter voelde ik 
dat de tijd daar is.

IK GA HET DOEN.

Sinds dit weekend
 staat bij mij de opruimmodus aan.

Vandaag is de vijfde dag op rij
dat ik serieus aan het sorteren
en opruimen ben.

Zolang heb ik het nog nooit volgehouden.

En vandaag bedacht ik...
...ik ga het delen op dit blog.

Mijn focus ligt dit keer niet
bij het vastleggen van het proces...
maar vooral bij het proces zelf.

HOE PAK IK HET AAN?

Zoals je bij mijn poging
 van vijf jaar geleden kunt lezen
is mijn valkuil af te dwalen
en ben ik all-over-the-place bezig.

Dat is dan zo overweldigend dat ik vluchtgedrag vertoon.

Maar dit keer gaat het anders.

Ik ga kamer voor kamer
onderhanden nemen.

Ik begin met mijn hobbykamer.

Elke dag zet ik de kookwekker op een kwartier
en begin ik aan een overzichtelijke klus.

Dat kan een doos zijn of een la.

De spullen die ik tegenkom verhuizen
dezelfde dag naar de plek waar ze horen
of ze gaan weg.

WAAROM?

Omdat ik spullen niet meer terug kan vinden
en daar wordt ik niet alleen 
heel moe en gefrustreerd van
maar mijn creativiteit en productiviteit
heeft hier ook last van.

Geen uitstelgedrag meer.

EN DAT WERKT!!!

DAG 1

De eerste dag stonden
 de bovenste twee planken van de PAX kast
op mijn lijstje.


De bovenste plank was eigenlijk al opgeruimd.
Daar staan vooral mijn WIPS
en wat voorraad aan wolletjes en katoentjes.

De tweede plank zag er nog niet zo strak uit als hier
maar was ook eigenlijk zo klaar.

Toen de wekker afliep
vond ik het jammer dat de tijd om was.

Mijn hoofd was nog fris
en dus besloot ik om verder te gaan
 met de volgende plank.

Alles ging door mijn handen. 
Mijn borduurstoffen werden gestapeld,
oud textiel en oude handwerkjes
kwamen in mooie opbergdozen.

Borduurgarens werden verzameld
en weer bij elkaar opgeborgen.

Quiltprojectjes kregen een plekje
in een doosje of een bakje.

Boeken, patronen, delen van patronen...
alles werd verzameld en kreeg een plekje.

Eigenlijk was het meer een structureren en herorganiseren
en dat ging eigenlijk boven verwachting.


Tevreden vond ik het na 2 uur welletjes.
En ik merkte dat het een voldaan gevoel gaf.

Ik ben die dag nog wel een paar keer
op de kamer wezen kijken om te genieten van het resultaat.

DAG 2

De kommode is mijn doel van deze dag
en dan alleen alles wat óp de kommode staat/ligt.

Het is vooral veel papierwerk.

Van korrespondentie tot patroondelen
tot briefjes en kaartjes van de kinderen. 

Maar ik kwam ook veel 
boodschappenbonnetjes en -lijstjes tegen.
Die verdwenen in de papierbak.

Hier ben ik zeker wel ruim een uur mee bezig geweest
en toen was het genoeg.


De vier tijdschrifthouders gebruik ik voor:
patronen en pakketten 2x
incomplete patronen die wrs nog ergens bijhoren
persoonlijke correspondentie

De vierde bak zie je niet maar is (ondertussen)
net als de rechter helemaal gevuld 
met patronen en pakketten.

Zo'n papierenklusje
 - wat vooral een denkklusje is -
kan voor mij een echte energievreter zijn. 

Door met vier verzamelbakken te werken 
voorkom ik dat ik verdrink in details. 

Later komt er dan wel een verdere verfijning.

Maar ook nu geniet ik weer van het resultaat
en loop een paar keer naar boven.

DAG 3

De vakjeslade van de PAX kast ligt bij mij vol
met handwerkspulletjes, fournituren en snuisterijen.

Daar ben ik meer dan een uur mee bezig.

Knoopjes verhuizen naar de knopenpot.

Naalden, bandjes, spelden...
alles krijgt een eigen plek.

Daarna ga ik door met de grote lades.

Mijn haaknaalden en breinaalden liggen daar.
Veel quiltspullen die op een andere plek horen.

Bolletjes wol verhuizen naar de boxen die op zolder staan.

Er blijven twee opgeruimde en overzichtelijke lades over.

Een stapeltje stofjes en wat oude overhemden
blijven liggen...
ik merk dat ik moet stoppen...
het is genoeg.

Maar dan ben ik ook bijna twee uur bezig geweest.

Onder de lades is nog een ruimte gevuld met boxen 
waar ik allerlei quiltstofjes in bewaar.

Daar kijk ik een andere keer naar.

DAG 4

De stoffen van gisteren moeten nog 
bekeken worden en opgeruimd 
en daar heb ik zo geen zin in.

Ik gooi het programma om en besluit een uitstapje te maken
naar de zolderkamer waar ik een Kallax kast heb staan
met van alles en nog wat.

Eerlijk is eerlijk...
ik had gehoopt daar wat grote stappen te kunnen maken
maar dat zit er niet in.


Ook staat daar een tafel die vol ligt
met van alles en nog wat.

Ik besluit mij daarop te richten en alles gaat door mijn handen.
Patronen en handwerkjes krijgen een vaste plek.

Er stond een Engels postbakje
helemaal vol met kaarten, 
aantekeningen,
en persoonlijke correspondentie 
om te bewaren.

En nu is het bakje zo goed als leeg. 

Oud linnengoed wordt bij elkaar gelegd 
en ook hier vind ik bandjes. 


Ik zie een voorraadpot en besluit
mijn bandjes hier in te doen.

Ook de bandjes uit mijn vakjesla verhuizen hier naar toe.

Ondertussen vult de wasmand zich met spullen
 die eigenlijk op mijn hobbykamer horen.

Ik denk dat ik al met al wel twee uur bezig ben.

Later op de middag werk ik de wasmand weg.
Met een kwartiertje is deze leeg en ligt alles
op een eigen plek.

Oud textiel komt in één van de opbergdozen.
Patronen en pakketjes verhuizen naar de tijdschriftbakken
op de kommode van dag 2.

Zo fijn!!!

Er ontstaat een struktuur 
die dus werkt!!!

DAG 5

Vandaag ga ik weer verder met de hobbykamer.

Dit keer minder van harte als de dagen hiervoor.
Wil ik teveel of doe ik teveel???

Ik spreek mijzelf vermanend toe en krijg
 onverwachts hulp hierbij van mijn jongste dochter.

Mam... een kwartier is zo voorbij.

Dus besluit ik gewoon verder te gaan op de hobbykamer
en inderdaad is een kwartier zo voorbij.


In deze plastic boxen zitten vooral handwerkspullen.
Daar ben ik een paar maanden geleden al eens mee bezig geweest.
Ik besluit ze voor nu zo te laten.

Wat er bovenop ligt zijn wat babyspullen.
Dat laat ik ook even.

Het pak van mijn man mag nog even blijven hangen
maar straks moet-ie toch echt verhuizen.

Er staan wat andere spullen van manlief 
en die verhuis ik naar zijn kamer.


Er staat hier ook wat voorraad.
Dat laat ik voorlopig zo.

Ik haal nog een tas van de zolderkamer zodat alles
netjes bij elkaar staat op één plek.

En ik merk dat ik opnieuw geniet van de structuur
die zich steeds meer ontvouwt.

Er liggen een potje en een kinderstoel.
Die ga ik verkopen.

En een echte oude letterbak...
...voor ooit...
die blijft natuurlijk.


Wat spullen verhuizen naar de dozen die er al staan
voor de verkoop.

Er stond een derde verhuisdoos en die neem ik onder handen.

Alles verhuisd naar een eigen plek
en er is dus gewoon een hele doos leeg.


Boven op de kast staat kinderspeelgoed...
net als in de kommode.

Dat is iets voor later.
Met het meeste spelen de kleinkinderen nog.

De woezel en pip bal gaat terug naar jongste dochter.
En de stapelbekers breng ik naar de bak met babyspeelgoed.

Na drie kwartier is het welletjes.

HOE VERDER???

Zoals gezegd kamer voor kamer.
Na de hobbykamer ga ik verder met de zolderkamer
 en daarna is onze slaapkamer aan de beurt.

Ik heb ook klusjes bedacht voor de dagen dat het niet gaat.

Een vangnet.

Kleine klusjes die eigenlijk in een volgende fase
van het opruimen aan bod komen.

Het verfijnen.


In mijn Kallaxkast op zolder staan heel veel ordners en bakken
met allerlei patronen en tijdschriften
 die ik door de jaren heen heb verzameld.

Op de dagen dat het niet gaat pak ik één zo'n map
en neem die door.

Of als er een ander opruimklusje is
 waar ik op dat moment wel zin in heb gaat die voor.

Maar ik ben vooral heel blij dat het werkt
en dat er structuur ontstaat.

Op naar een schoon maar vooral opgeruimd huis!!!

XXX

2 opmerkingen:

  1. Willeke, ik had gister wel even snel je handwerkblogje gelezen maar niet door geklikt. Nu in afwachting van deel 10 antieke breirol, wel even.... wat leuk een opruimblog. Ik herken zoveel, ook het vluchtgedrag en de frustratie van niet meer terug vinden. Ik ben ook begonnen te ruimen en sorteren, iedere week wat. Hier ook veel kaartjes, bonnetjes en losse patroontjes. En door het rustig aan te doen maar wel consequent hoop ik straks wat meer overzicht te hebben. Ik ga je hier ook volgen, succes met ruimen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Yolanda dat je reageert en ook dingen herkent. Fijn te weten dat jij in dezelfde fase zit... misschien kunnen we elkaar... als dat nodig is aanmoedigen.

      Verwijderen

Wat leuk dat je wilt reageren. Graag je reactie voorzien van je naam. Het kan even duren voor je reactie definitief wordt gepubliceerd op mijn blog.

Kleine stapjes...

 Deze week is er niet  veel gedaan op zolder.  De boot vroeg nog wat aandacht. Maar ik ben met de kast begonnen. Zo zijn er twee vakken vrij...