vrijdag 3 november 2017

Een nieuwe poging...

Opgeruimd en schoon...
meestal krijg ik de kriebels als ik zoiets lees.
 
Dat schoon... dat is geen punt...
al mogen de teugels op dit gebied
wel even weer wat strakker.
 
 
Maar dat OPGERUIMD...
 
Dat is echt een probleem.
Ik bewaar echt alles.
 
Het is al een poosje op een punt aangeland
dat er geen plek meer is
voor alle spullen die hier
in ons huisje te vinden zijn.
 
Er móet dus echt iets veranderen.
 
Maar ja... dat roepen wij
hier al wel een paar jaar...
... en daar blijft het dan bij.
 
Telkens begin ik met goede en frisse moed...
maar na een half uur, uur zakt diezelfde moed
mij in de schoenen.
 
Mijn hoofd gaat op slot
en ik verdrink in de grootte van de klus.
 
HELP....daar moet verandering in komen.
 
 
Maar hoe????!!!
Zal ik ooit een opgeruimd huis krijgen???
 
Vorige week werd er een nieuwe poging gedaan...
maar zoals vaker begin ik op veel te veel
plekken te gelijk.
 
De zolder, de rommelkamer en mijn handwerkkamer.
De klus krijgt een enorme omvang en dan gaat het mis.
 
Dit keer heeft het wel wat resultaat opgeleverd...
 
Wat oud papier voor de oud-papierbak.
Rommel voor de vuilnis, netjes gesorteerd.
 
Maar ook spullen waar ik nog wat mee moet.
 

Sindsdien kun je dit in mijn toch al kleine keuken vinden.
 
Er moet nog met de kids worden overlegd
of er iets bijzit dat zij willen hebben.
 
Daarna nog wat op marktplaats zetten of weggeven. 
Maar vervolgens gebeurd er dus helemaal niets.
 
 
Terugzetten is dit keer geen optie...
want als ik dat doe duurt het zeker weer
een jaar voordat ik moed heb verzameld.
 
ER MOET IETS VERANDEREN!!!
 
Sinds deze week is er weer
een sprankje hoop gekomen.
 
Door een opeenstapeling van gebeurtenissen.
 
Allereerst ben ik een paar weken geleden
het blog van Teunie, Eenvoudig leven (klik),
vanaf het begin gaan lezen.
 
Elke dag lees is een paar blogjes.
 
En zo, al lezend, ontdek ik een struktuur
waar ik misschien ook wel wat aan heb.
 

 
Elk jaar worden in haar gezin 
opruimsessies gehouden van garage, kamers etc.
 
Ook wordt er elk seizoen de kleding nagelopen.
 
Het ogenschijnlijke gemak waarmee
er afstand wordt gedaan van spullen helpt mij
 om na te denken waarom ik dat nu zo lastig vindt.
 
En wat voor mij zo bijzonder is...
de wereld vergaat niet
 nadat er vuilniszakken vol de deur uit zijn gewerkt.
 
Vandaar mijn poging van vorige week.
 
 
Als tweede gebeurtenis was er het logeeradres (klik)
waar ik het afgelopen weekend mocht zijn.
 
Al bij het naderen van de woning viel
mij één ding op.
 
De rust die ervan uit ging.
 
De hele benedenverdieping was opgeruimd en dat gaf rust.
 
Wat mij verder opviel in dit huis was
 dat elke kamer of ruimte een duidelijke functie had.
 
De zolderkamer was ingericht als fijne logeerkamer.
Heel sfeervol met de balken die het dak steunen...
de houten vloer... die je trouwens in het hele huis kon vinden.
 
Wij hadden dat vroeger ook
 maar hebben indertijd alles
vervangen door laminaat.
 
Ik was gewoon vergeten hoe warm
 een houten vloer aanvoelt... letterlijk...
heerlijk om met je blote voeten op te staan.
 
Op de eerste verdieping was
een gezellige en praktische hobbykamer.
 
De slaapkamer van de gastvrouw
heb ik niet gezien maar door de rest van het huis
denk ik dat het ook een fijne plek is.
 
In de badkamer stond niets te veel
maar ook niets te weinig
en daarbij was het ook nog eens heel smaakvol ingericht.
 
Als derde gebeurtenis ontdekte ik deze week
het blog "Een kastje per dag" (klik) van Nelleke.
 
Wat was alles herkenbaar wat hier werd beschreven.
...*Ü*...
 
Dus is er een knoop doorgehakt.
 
 
Ik ga een nieuwe poging doen.
Maar dit keer wordt het kleinschaliger aangepakt.
 
Want dat het anders niet lukt heb ik vorige week wel ontdekt.
 
En daarom dit blog.
Als steuntje in de rug en als dagboek.
 
Het zal heus allemaal niet in één keer goed gaan.
 
Maar het lijkt mij heerlijk
 om de goede momenten te vieren
 en bij de mindere momenten te leren
 wat ik een volgende keer anders kan doen.
 
Mocht je mee willen doen
of heb je een blog over dit onderwerp...
ik hoor het graag.
 
Misschien kunnen wij elkaar motiveren
of met tips (verder) op gang helpen.

5 opmerkingen:

  1. Oh ja opruimen. En dan na week het weer terug vinden op de zelfde plek ik ken het pff ik ga je volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevallig deze week veel opgeruimd. Ik denk dat je op moet ruimen als je dat ook echt wil. Als ik in een vol huis kom voelt dat goed en gezellig. Echt strak en minimalistisch zal het bij mij dus nooit worden. Dat wil ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Willeke, wat een leuk idee, ik ga je volgen. Maar voor een quiltster is opruimen wel een héle opgave hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, goede instelling! Ik volg al jaren het blog van eenvoudig leven, een goede inspiratiebron! Succes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je wilt reageren. Graag je reactie voorzien van je naam. Het kan even duren voor je reactie definitief wordt gepubliceerd op mijn blog.

Kleine stapjes...

 Deze week is er niet  veel gedaan op zolder.  De boot vroeg nog wat aandacht. Maar ik ben met de kast begonnen. Zo zijn er twee vakken vrij...